آخرین مطالب

۷ نکته کلیدی درباره پرسونال نامبر سوئد یا کد ملی سوئدی

 (Personnummer)

پرسونال نامبر سوئد یا همان کد ملی سوئدی، مهمترین و اولین شماره شناسایی شما در سوئد می‌باشد که تا پایان اقامت شما در سوئد با شما همراه خواهد بود. بعد از ورود به سوئد یکی از نگرانی هایی که می توانید تجربه کنید نحوه ی دریافت پرسونال نامبر یا کد ملی سوئدی است  که همه جا می توانید از آن استفاده کنید. هر چه زودتر برای دریافت پرسونال نامبر سوئد اقدام کنید بهتر است. پس اولین اقدام بعد از ورود به سوئد اقدام برای دریافت پرسونال نامبر است. در واقع همه ی کشورها از چنین سیستم مشابه شناسایی پیروی می کنند، همانطور که شما در ایران با شماره کد ملی خود شناسایی می شوید، در سوئد هم شماره ی پرسونال نامبر دارید که با آن هویت پیدا کرده و با آن شناخته می شوید.برای انجام تقریبا هر کاری به پرسونال نامبر یا کد ملی سوئدی نیاز دارید.

 در این مقاله به توضیح کامل پرسونال نامبر، نحوه ی دریافت و مزایا آن می پردازیم.

۱- پرسونال نامبر سوئد یا کد ملی سوئدی چیست؟

پرسونال نامبر یا کد ملی سوئدی به زبان سوئدی پرشون نومر مشتمل بر سال،ماه و روز و تولد شما به همراه ۴رقم اختصاصی و محرمانه است. فرمت نوشتن آن:( ****-YYYYMMDD ) به شما تنها یک شماره اختصاص داده خواهد شد و این شماره را تا پایان زندگی خود در سوئد خواهید داشت در زمان صدور از شما عکس گرفته می شود، قد شما ثبت شده و اسکن امضای شما دریافت می شود. ۴ رقم آخر این کد کاملا محرمانه است و بر اساس الگوهای مشخصی برای شما منحصرا مخصوص به شما انتخاب می شود و شما به هیچ عنوان نباید آن را در اختیار شخص دیگری قرار دهید در غیر اینصورت می تواند زمینه ساز انواع کلاهبرداری ها و یا سوءاستفاده از شما شود.

۲- کاربرد پرسونال نامبر سوئدی:

شما برای انجام تقریباً هر کاری در سوئد به این کد ملی سوئدی نیاز دارید. از پرداخت مالیات و دریافت حقوق تا باز کردن اشتراک اینترنتی یا تلفن همراه، تا دریافت کارت باشگاه ورزشی در باشگاه محلی به این شماره نیاز پیدا می کنید. شما همچنین برای دسترسی به مزایای مراقبت‌های بهداشتی مانند دیگر شهروندان سوئدی به پرسونال نامبر خود نیاز دارید. زمانی که میخواهید از تخفیفات فروشگاه ها استفاده و آن ها را اعمال کنید به این شماره پرسونال نامبر نیاز دارید.روند دریافت کد ملی سوئدی ممکن است مدتی طول بکشد، اما این بخشی اساسی و مهمی از ترتیب زندگی شما در سوئد است. 

موارد کاربرد پرسونال نامبر یا کد ملی سوئدی: 
  •  استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی.
  • برای ورود و ثبت نام در  کلاس های آموزش زبان سوئدی در کمون محل زندگی شما (Swedish for Immigrants (SFI. 
  • باز کردن حساب بانکی در سوئد. 
  •  دریافت اپلیکیشن بانک آیدی که به منزله ی امضای الکترونیک شما در سوئد است.
  •  شروع اقدام برای گرفتن گواهینامه سوئدی.
  •  استفاده از تخفیفات فروشگاه ها در سوئد. 
  •  استفاده از خدمات کتابخانه و بسیار خدمات بیشمار دیگر.

۳- چه اشخاصی برای پرسونال نامبر می توانند درخواست دهند؟

تمام اشخاصی که در سوئد حضور دارند. شما باید به اداره مالیات سوئد  ثابت کنید که در سوئد به شکل قانونی اقامت دارید و این اقامت از یک سال بالاتر خواهد بود. اقامت های کاری سوئد و یا بیزینسی که حداقل ۱۳ ماهه باشند و یا تحصیل های بالای یک سال در سوئد مشمول دریافت پرسنل نامبر خواهند شد. ویزاهای دیداری و یا جستجوی کار سوئد فاقد شرایط لازم جهت کسب پرسنل نامبر سوئدی میباشند.  اگر خانوادگی مهاجرت می کنید هر یک از فرزندان و همسر شما به صورت جداگانه این شماره را دریافت می کنند.

تمامی دانشجویانی که جهت تحصیل در سوئد پذیرش و ویزای تحصیلی سوئد گرفته ا‌ند، مشتمل بر مقاطع لیسانس و یا فوق لیسانس های دو ساله ۱۲۰ واحدی و دانشجویان رشته های دو ساله و یک و نیم ساله هایپر آیلند و همراهان ایشان مجاز به دریافت پرسونال نامبر سوئدی میباشند. 

۴- چگونه می‌توانید برای دریافت پرسونال نامبر درخواست دهید؟

بعد از ورود به سوئد، ابتدا با مراجعه به یکی از دفاتر اداره مالیات سوئد (Skatteverket) ثبت‌نام خود را انجام می دهید. نزدیک ترین مکان دفتر مالیات به خود را پیدا کرده و با مراجعه حضوری و دریافت نوبت و ارائه مدارک لازم صبر میکنید تا نامه های مرتبط برای دریافت کد ملی سوئدی را دریافت کنید. پس از دریافت پرسنال نامبر، با پرداخت ۴۰۰ کرون به عنوان هزینه صدور کارت , میتوانید برای دریافت کارت ملی سوئدی خود و خانواده اقدام بفرمایید.  

پرسونال نامبر سوئد

۵- مدارک لازم جهت درخواست پرسونال نامبر سوئدی:

در هنگام مراجعه خود به دفتر اداره مالیات، اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک مورد نیاز اداره مالیات برای کد ملی سوئدی را با خود دارید. این مدارک برای دریافت پرسونال نامبر سوئدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۵-۱ پاسپورت، یا اگر شهروند اتحادیه اروپا (EU) هستید، کارت ملی نیز قابل قبول است که باید برای حداقل یک سال اعتبار داشته باشد.

۵-۲ کارت ویزای اقامت سوئد و یا نامه دسیژن اداره مهاجرت سوئد. .

۵-۳ نامه‌ی پذیرش نشان‌دهنده‌ی اینکه شما حداقل 12 ماه برای تحصیل حضوری ثبت‌نام کرده‌اید .

۵-۴ بسته به وضعیت شما، ممکن است نیاز به ارائه ی چندین مدرک دیگر داشته باشید:

۵-۴-۱ ترجمه مدارک مرتبط با ازدواجتان

۵-۴-۲ ترجمه شناسنامه‌های تولد فرزندان

۵-۴-۳ ترجمه صفحه طلاق در صورت داشتن فرزند

۵-۴-۴ اگر شما طلاق گرفته‌اید و فرزند/فرزندانی دارید و آن‌ها را به سوئد می‌آورید و حضانت مشترک دارید، نیاز به تایید کتبی از والد دیگر را دارید. این تاییدیه باید شامل موارد زیر باشد:

– نام کامل و تاریخ تولد شما، والدین دیگر و فرزند/فرزندان

– آدرس شما در سوئد و آدرس فعلی والدین دیگر

– اظهارنامه که والد دیگر به شما اجازه مهاجرت به سوئد با فرزند/فرزندان را می‌دهد

– امضای والد دیگر

برای اطلاع از جزئیات قوانین صدور پرسونال نامبر سوئدی به  لطفاً به وب‌سایت Skatteverket مراجعه بفرمایید . برای کسانی که قرارداد کاری کمتر از 12 ماه دارند، لازم است به جای شماره شخصی، برای خود شماره هماهنگی (samordningsnummer به انگلیسی: coordination number) درخواست دهند.

۶- صدور پرسنال نامبر سوئدی چقدر طول میکشد؟

  توجه داشته باشید که زمان و ترتیب خاصی برای ارائه شماره پرسونال نامبر و کارت ملی و شناسایی سوئدی وجود ندارد و ممکن است از چند روز تا چند هفته زمان بر باشد. برای مثال ممکن است مایل باشید با دوستانتان برای دریافت پرسونال نامبر مراجعه و اقدام کنید ولی این اقدامِ همزمان به معنی دریافت همزمان پرسونال نامبر و یا دریافت همزمان کارت ملی سوئدی نیست و یا ممکن است شخصی دیرتر از شما اقدام کند ولی زودتر از شما شماره و کارت پرسونال نامبر خود را دریافت کند. علت این امر فقط وجود آفیسر های متفاوتی هست که پرونده شما را به عهده می گیرند، پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. شما قبل از دریافت کارت، کد ملی سوئدی خود را دریافت می کنید و بعد از دریافت شماره به شما برای دریافت کارت با ارسال نامه وقت جدیدی می دهند که برای اقدامات بعدی مراجعه کنید. شما در ابتدای امر با به خاطر سپردن شماره و ارائه آن از بیشتر مواهب آن می توانید برخوردار باشید. برای مثال برای باز کردن حساب بانکی حتما به کارت شناسایی سوئدی نیاز دارید ولی برای رفتن به مراکز بهداشتی ارائه شماره کافی است.

۷-مفقود شدن کارت ملی سوئدی و یا مدارک دیگر:

اگر کارت شناسایی سوئدی و یا هر مدرک مهم دیگری مثل پاسپورت و… را گم کردید باید با حفظ آرامش در اسرع وقت با مراجعه به اداره ی پلیس و گزارش گم کردن آن راه های سوءاستفاده را بسته و اقدامات بعدی را انجام دهید. پلیس با پرسیدن چند سوال گزارش گم کردن شما را ثبت کرده و برای شما نامه گزارش را ارسال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *